Geleerlooid

Meer informatie:
Als vrij scheppend vormgever autodidact en winnaar van de Prix de Oosterhout 2002 met twijfel van de beoordelingscommissie in mijn amateurstatus, terwijl mijn werkzaam leven dat van techneut beroepsmilitair is geweest. Mijn werk bestaat voornamelijk uit afval van diverse materialen. Dit beeld bestaat uit plaatijzer, betonijzer en profielijzer.
De afmetingen zijn 170 x75 x 40 cm. Enige scholing heb ik genoten in het driedimensionaal werk bij Niko de Wit van het kop boetseren en bronsgieten en het hakken in steen bij onze succesvolle leraar beeldhouwen Adriaan Seelen.

Personificatie mannelijk en Personificatie vrouwelijk

Meer informatie:
VERBINDEN – Inherent aan de mensen is dat zij zich onderscheiden door hun afzonderlijke individuele geaardheid, ze zijn verschillend van uiterlijk maar hebben een onderlinge verwantschap. Uit voorafgaande thesen vloeit de ten grondslag liggende dialectiek van gevisualiseerde personificaties voort, het verschil tussen manlijke en vrouwelijke karaktereigenschappen.
Essentieel bij het stereotype man is heerser, jager, macho en voor het vrouwelijk harmonieus, berustend, samen vormen zij een communicatief krachtveld, waarbij de een de ander aanvult.
Deze verbindende aspecten tussen de vormgeving, vertalen zich in diversiteit van sculpturaal materiaalgebruik van strak/ hoekig/ rechtlijnig en gesloten naar ronde open vorm elementen. Zodoende is ieder detail van deze afzonderlijke plastische verbeeldingen een communicatiemiddel, welke in gebezigde opbouw structuur als een twee eenheid samengaan tot uiting komt.

De zuil van Noach

Meer informatie:
We stellen voor op de sokkel als een sculptuur een zuil te plaatsen waarop naast mensen ook dieren als medebewoners van Gilze-Rijen in beeld komen, mogelijk met bloemrijke kleurige toevoegingen. Stilte en zwijgen overheersen, poëzie is het doel – het beeld vertelt zijn eigen verhaal.

Hier vindt u een video over de voortgang van het beeld:
https://vimeo.com/703312202

Over Heren4:
Wij zijn een collectief van kunstbroeders uit Tilburg die ongeregeld samenwerken. In ons associatieve werk proberen we de tragiek van de menselijke conditie te lijf te gaan. Vaak met humor, nooit vrijblijvend. Volgens mensen die het weten kunnen zijn we ‘dieren onder invloed’ (- van zelfverzonnen absurditeiten). Als makers van poëtische installaties omhelzen wij dit inzicht van harte!

Watervrees

Meer informatie:

Wat ons allen bezighoudt zijn de veranderingen van het weer en de vraag hoe we ons aan kunnen passen in de toekomst. Door het gebruik van watertorens  raakten we opgewonden over de mogelijkheid tot stromend water. Nu krabben we ons achter de oren over de stijgende waterspiegel. De opwarming van de aarde brengt ons in een precaire situatie. Waar vluchten we heen en wat biedt ons een mogelijkheid. Wellicht zoeken we het hogerop en verdicht onze woonomgeving zodat er plaats blijft voor iedereen.

Angels Fire

Het ontwerp Angels Fire is ontstaan tijdens bezichtiging van de toegewezen locatie voor het kunstwerk.
De aangewezen plek voor het kunstwerk is het middelpunt van een plein omgeven door drie aan grenzende gebouwen. (woongebouw, winkel en sportgebouw)
Een van de gebouwen doet trapvormig aan en deed mij denken aan een vleugel.
3 in zandgegoten glasvormen in de vorm van een vleugel ( h 33 cm breedte 20 cm en dikte tussen 2 en 7 cm) zijn gemaakt en worden vastgezet op platstaal met een lengte van 1.50 m tot 1.70 m, en vervolgens bij elkaar gebonden.
Het ontwerp markeert het hart van het plein met rondom de drie gebouwen. Iedere vleugel representeert een gebouw. Op deze plek wordt geleefd. Hier wordt gewoond, gewinkeld en gesport. Het krijgt de naam Angels Fire.

Vruchtbare Grond 2.0

De paprika staat symbool voor de kassenteelt, waar de gemeente groot mee is geworden.

Het ontwerp bestaat uit een viertal cortenstalen lamellen, die samen die contouren van een paprika vormen.
De binnenzijde laat de uitsnede van de kas zien, eveneens een herkenbaar beeldmerk voor de gemeente Pijnacker- Nootdorp.
In de paprika is een tweetal uitgesneden contouren van plattegronden verwerkt. Onderin de paprika de kern Delfgauw, bovenin de contouren van de hele gemeente. Hiermee maken we de historie en groei van de kern tot een bloeiende gemeente tastbaar en zichtbaar, de Vruchtbare Grond.

Dancing Queen

Mia van de Plasse werd geboren in Yerseke op 1 november 1943. In haar Zeeuwse periode turnde zij op hoog landelijk niveau en leerde ze de schoonheid van het menselijk lichaam in beweging kennen.
Ze is reeds 40 jaar hartstochtelijk beeldhouwster en heeft bij diverse professionele beeldhouwers stage gelopen. Ze werkt in haar ateliers in Delft of Vieux Port. Haar werk was te zien op diverse exposities in Frankrijk en Nederland.

Mia’s passie is het rechtstreeks werken in steen of hout (taille directe). Haar belangrijkste onderwerpen zijn de menselijke figuur in beweging en de torso.

DANCING QUEEN is ontstaan door zagen en schaven in een blok kunststof van een meter. Dus hier ook beeldhouwen i.p.v. boetseren. Het polyester beeld staat op een stalen pen en draait en danst in de wind.

Lignes et Structures (lijnen en structuren)

Gemaakt in augustus 2019 waar ik voor de 3e keer werd geselecteerd voor deelname aan het Internationale beeldhouwsymposium in Sprimont: 26e Symposium de sculpture met 10 beeldhouwers uit Japan, België, Frankrijk, Engeland en Nederland. Tijdens dit internationale symposium werkte ik aan het beeld Lignes et Structures.

Solidarité (Solidariteit)

Gemaakt in augustus 2017 tijdens het Internationale Symposium voor de Beeldhouw kunst in Sprimont:
24e Rencontres Internationales de Sculptures de Sprimont Belgique met 13 beeldhouwers uit België, Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland, Cuba, Portugal, Canada en Nederland.