Angels Fire

Het ontwerp Angels Fire is ontstaan tijdens bezichtiging van de toegewezen locatie voor het kunstwerk.
De aangewezen plek voor het kunstwerk is het middelpunt van een plein omgeven door drie aan grenzende gebouwen. (woongebouw, winkel en sportgebouw)
Een van de gebouwen doet trapvormig aan en deed mij denken aan een vleugel.
3 in zandgegoten glasvormen in de vorm van een vleugel ( h 33 cm breedte 20 cm en dikte tussen 2 en 7 cm) zijn gemaakt en worden vastgezet op platstaal met een lengte van 1.50 m tot 1.70 m, en vervolgens bij elkaar gebonden.
Het ontwerp markeert het hart van het plein met rondom de drie gebouwen. Iedere vleugel representeert een gebouw. Op deze plek wordt geleefd. Hier wordt gewoond, gewinkeld en gesport. Het krijgt de naam Angels Fire.

Vruchtbare Grond 2.0

De paprika staat symbool voor de kassenteelt, waar de gemeente groot mee is geworden.

Het ontwerp bestaat uit een viertal cortenstalen lamellen, die samen die contouren van een paprika vormen.
De binnenzijde laat de uitsnede van de kas zien, eveneens een herkenbaar beeldmerk voor de gemeente Pijnacker- Nootdorp.
In de paprika is een tweetal uitgesneden contouren van plattegronden verwerkt. Onderin de paprika de kern Delfgauw, bovenin de contouren van de hele gemeente. Hiermee maken we de historie en groei van de kern tot een bloeiende gemeente tastbaar en zichtbaar, de Vruchtbare Grond.

Dancing Queen

Mia van de Plasse werd geboren in Yerseke op 1 november 1943. In haar Zeeuwse periode turnde zij op hoog landelijk niveau en leerde ze de schoonheid van het menselijk lichaam in beweging kennen.
Ze is reeds 40 jaar hartstochtelijk beeldhouwster en heeft bij diverse professionele beeldhouwers stage gelopen. Ze werkt in haar ateliers in Delft of Vieux Port. Haar werk was te zien op diverse exposities in Frankrijk en Nederland.

Mia’s passie is het rechtstreeks werken in steen of hout (taille directe). Haar belangrijkste onderwerpen zijn de menselijke figuur in beweging en de torso.

DANCING QUEEN is ontstaan door zagen en schaven in een blok kunststof van een meter. Dus hier ook beeldhouwen i.p.v. boetseren. Het polyester beeld staat op een stalen pen en draait en danst in de wind.

Lignes et Structures (lijnen en structuren)

Gemaakt in augustus 2019 waar ik voor de 3e keer werd geselecteerd voor deelname aan het Internationale beeldhouwsymposium in Sprimont: 26e Symposium de sculpture met 10 beeldhouwers uit Japan, België, Frankrijk, Engeland en Nederland. Tijdens dit internationale symposium werkte ik aan het beeld Lignes et Structures.

Solidarité (Solidariteit)

Gemaakt in augustus 2017 tijdens het Internationale Symposium voor de Beeldhouw kunst in Sprimont:
24e Rencontres Internationales de Sculptures de Sprimont Belgique met 13 beeldhouwers uit België, Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland, Cuba, Portugal, Canada en Nederland.

Hij zag dat het goed was

Het werk is gebaseerd op het tuinbouw verleden van onze gemeente.
Bij het maken van het ontwerp had ik een tuinder voor ogen.
Na een lange dag werken op zijn land kijkt hij tevreden rond voordat hij naar huis gaat.
Vandaar ook de titel, hij is tevreden en “hij zag dat het goed was” wat hij had gedaan.

Beer

Beer met Savonius rotor waar op een animatie te zien is van een hollende beer.
Het werk de Windbeer gaat over de opwekking van energie en de moeilijkheid die dit nu met zich meebrengt.
De beer staat voor het verdwijnen van de natuur en de rotor (molen) voor de vooruitgang/economische groei.

Ladderphant

Volgens het RIVM vallen er jaarlijks zo’n 160 mensen van ladders met zwaar letsel als gevolg . Toch is de ladder en misschien wel daarom een attribuut dat onlosmakelijk is verbonden met comedy’s. Alle groten van het witte doek hebben de ladder gebruikt voor hun komische acts. Voor mijn beeld De Ladderphant hebben de herinneringen aan die lachfilms mij geïnspireerd. Er gaat natuurlijk een serieuze waarschuwing vanuit. Het is niet voor niets dat de ladder langzaam uit ons straatbeeld verdwijnt. De stoere ramen­wasser van weleer staat nu met een slang als snuit de vensters te wassen ruit na ruit.

Binnenstebuiten

Het sculptuur is eerst in hout gemaakt in een Internationale Beeldhouwers Competitie in Italië.
Ik was afgevaardigde voor Nederland. Een aantal jaren later heb ik het beeld in brons laten gieten, maar met behoud van de hout structuur.
“Dado La Vuelta” betekent: ”Binnenstebuiten”.
Deze titel is gekozen omdat ik voornamelijk de binnenkant van de stam heb bewerkt.
Door de stam in de lengte in delen te zagen is de trechtervorm ontstaan.
Het sculptuur doet denken aan een ster of bloemvorm. Het brons is gedeeltelijk glad gepolijst.

De Stoelvorm

Dit werk van Coby Brinkers is afgeleid van de klassieke stoelvorm. Vier poten, een zitvlak en een rugleuning. Een eenvoudige vorm die zo vanzelfsprekend is dat men er zelden bij stil staat. Zij gaat uit van deze overbekende vorm, maar transformeert deze tot een spannende verkenning van vlakken en ruimte, richting en beweging. De toeschouwer herkent deze vorm direct als stoel, maar op hetzelfde moment realiseert hij zich al dat deze niet bedoeld is om op te zitten. Het geheel vertelt een heel ander verhaal. De stoel is robuust, staat trots overeind, maar vanuit een ander gezichtspunt is hij asymmetrisch en loopt hij zelfs weg.
Hij loopt mee met de mensen op het plein alsof hijzelf ook op weg is.