Stemmen
Alle inwoners van de gemeente Zaltbommel kunnen mee bepalen welk kunstwerk zij een jaar lang willen zien pronken op de wisselsokkel vlakbij Brasserie de Buurman in Poederoijen.
De Kunst in de Gemeente verkiezing in Zaltbommel duurt van 3 t/m 25 juli 2021.
Hieronder ziet u alle inzendingen op een rijtje. Helemaal onderaan de pagina staat het stemformulier.
Alvast hartelijk dank voor uw stem!
Motivatie:
Bij het lezen over deze “wedstrijd” was het eerste wat ik dacht: “ik wil iets met die kist”.
Het verhaal rondom de kist waarmee Hugo de Groot uit Loevestijn wist te ontsnappen aan zijn gevangenschap spreekt nog steeds tot de verbeelding en speelt een rol in de geschiedeniscanon van Nederland. Die kist staat symbool voor niet alleen de ontsnapping maar ook voor het gedachtengoed van Hugo de Groot. Het ontwerp is daarom dan ook gebaseerd op de kist.
Uitwerking:
Het is een ontwerp/project; de kist op onderstel moet nog gemaakt worden. Het ontwerp is gebaseerd op het formaat van de boekenkist zoals die staat in de Lakenhal in Delft.
Mijn ontwerp is op dit formaat gebaseerd.
De Kist heeft een uiterlijk van (bak)steen (Hugo de Groot ontsnapte verder in metselaarskleren). Heeft een schoorsteen met een roterende afvoer (waarmee het gedachtengoed van Hugo de Groot symbolisch wordt verspreid). Staat op een metalen onderstel.
Om het gedachtengoed verder te reflecteren in deze tijd komt er een podcast: “Hugo’s podkist”.
Gedurende het jaar dat het beeld wordt geplaatst 6 afleveringen van deze podcast waarin de thema’s van Hugo de Groot worden besproken aan de hand van het beeld “De Kist”. Hiervoor wordt een format ontwikkeld.
Het geloof in de menselijke waardigheid als grondslag voor mensenrechten Immers het verhaal van de mensheid, zijn veerkracht en grootsheid zijn een essentieel onderdeel van mijn oeuvre. Geboren onder een koloniaal bestuur ontstond in mij een wereldbeeld gevormd door een ideologie van overheersing en exploitatie. Onzichtbaar zijn en blijven werd de norm voor ons. Mijn moedertaal werd mij ontnomen op school. Mijn nieuwe moedertaal werd het beeldhouwen.
Onzichtbaren worden ze genoemd in Italië (2021) de migranten die een belangrijke bijdrage leveren aan de economie maar volledig genegeerd worden. Hun onzichtbaarheid komt tegemoet aan de behoeften van informele economieën en gewetenloze politici.
Samen met de Italiaanse activiste Chiara Mosciatti zijn we een tijdloos project begonnen in Calabrië. Op meerdere openbare plekken in Italië monumenten van het nieuwe humanisme (nieuwe ontmoetingen) te plaatsen. Zichtbaar maken wat niet gezien mag worden. Mijn beelden zijn geen stedelijke versieringen maar iconische markers in een geschiedenis en een mogelijk startpunt van verandering. Het tweede monument “The Other Face: ”wordt dit jaar aan de kust van San Ferdinando in Calabrië onthuld. Ter nagedachtenis van de moord op de Malinees Soumaila Sacko.
In een veranderende samenleving waar wij anders met elkaar omgaan hebben wij behoefte aan nieuwe inzichten over het goddelijke, het natuur en het menselijke recht. Een veranderende omgeving roept vragen op over bestaande kernwaarden en grondrechten, immers het koloniale recht is nog steeds verankerd in onze grondwet en is er daardoor überhaupt een anders denken wenselijk.
Hugo Grotius genoemd en geroemd met zijn internationale naam. Dit beeld is een monument voor een grote man. Een wereldfenomeen vereerd in Poederoijen. We vereren de man deze keer met zijn grote werk iure belli ac pacis. Zijn bepalende werk over wanneer een oorlog gerechtvaardigd is. Volgens Hugo slecht in drie gevallen: Ter verdediging bij een aanval. Voor het heroveren van ingenomen bezittingen en om een onrechtmatig handelende staat te bestraffen.
Beeld / sculptuur
Het beeld op de sokkel bestaat uit abstract vormgegeven huisraad. De herkenbare meubels zijn op elkaar gestapeld als toren. De toren van gestapelde huisraad ziet er wankel, instabiel uit maar staat toch nog immer fier in de wind. Vier (de grote werken van Hugo De Groot) abstract vorm gegeven boeken houden de stapeling in een wankel evenwicht. Boven op deze stapeling is de naam Hugo Grotius te zien. Zijn naam is gestanst uit een stalen plaat en verbogen als een vlag in de wind. De toren oogt als een wankel maar in balans zijnde opstapeling. Door de geschiedenis heen zijn de waarden en normen van iure Belli ac pacis beproefd, maar nog immer overeind blijven staan.
In de opstelling is de naam Hugo Grotius van verre te zien. Als een vuurtoren, een baken in de tijd. Een veilige loods in de geschiedenis. De opstapeling staat voor de verdediging, het heroveren en de bestraffing. De internaEonale naam in de top als een internatioonale vlag. Een naam om trots en fier op te zijn. De toren bestaat uit een betonnen sokkel met hierop uitvergrote en abstract vormgegeven huisraad gemaakt van gerecycled hout afgesmeerd met polyester coating.
De opstapeling bestaat uit: Een keukentafel, een keukenstoel, een kastje, 4 boeken en eindigend in een vlaggenstok met vlag. Totale hoogte 4,5 meter. Een jaar lang een signaal in het landschap.
Het beeld van Hugo de Groot (Grotius) is een uitnodiging om bij hem te komen zitten, op de kist die hem bevrijdde, en te luisteren naar zijn woord.
Hugo de Groot was de man die pleitte voor het vrije woord. Hiervoor werd hij gevangen genomen, bevrijdde zichzelf en leefde daarna in ballingschap. Hij is blijven werken aan het recht voor iedereen om te denken en spreken wat hij wilde. Hiermee belichaamt hij de ballingschap en vrijheid in één figuur. Deze twee elementen wil ik in een beeld verenigen. Maar zijn vrije woord, vrede vrijheid en recht voor de mens, was sterker dan de ballingschap. Daarom is dit beeld een uitnodiging om te luisteren. Het liefst zou ik dan ook het beeld levensgroot willen maken, zodat je werkelijk op de kist kunt gaan zitten, naast Grotius om mee te kijken in zijn boek.
recht in zicht geschrift
vanuit het duister
het vrije woord wordt gehoord
kom en luister
Dit is een bestaand werk welke ik recent gemaakt heb, en speciaal voor deze gelegenheid heb ik het “Mare liberum” genoemd. Het bestaat volledig uit metaal (onderdelen van oud ijzer). Mijns inziens sluit dit schip aan bij het thema Hugo de Groot vanwege zijn boek Mare liberum, waarin hij stelde dat de zee vrij bevaarbaar is en niemands eigendom.
In dit voorstel staat de rol van Maria centraal. Hugo de Groot was een groot man, Maar zonder zijn vrouw Maria was Hugo nooit in de beroemde boekenkist gekropen. Maria was Hugo zijn grote inspirator, zijn muze. Toen Hugo gevangen zat was het Maria die zijn studieboeken verzamelde. Zij gaf hem intellectuele richting. Achter iedere grote man staat een verstandige, intelligente, moedige vrouw. In die tijd was de rol van vrouw op de achtergrond. Mannen hadden de leiding, status en het aanzien. Vrouwen in die tijd cijferden zichzelf weg. Zonder Maria, waren de boeken van Hugo niet geschreven zoals ze zijn geschreven. Zij was zijn klankbord. Zonder Maria was er geen ontsnapping geweest. Hugo De Groot kon zich ontwikkelen tot de grootheid die hij internationaal is geworden dankzij haar … zijn steun en toeverlaat, zijn vrouw Maria.
Maria van Reigersberch een energieke, zelfbewuste en extraverte vrouw. Een jaar lang een trotse ode aan de vrouw uit de periode 1600 en een ode aan de kracht, wijsheid en het belang van Maria De Groot. Een eerbetoon aan de powervrouwen uit deze periode. Beeld / sculptuur: Het beeld op de sokkel is een lijnenspel van metalen strip die de contouren vormt van de Maria De Groot. Op de platte kant van de strip zijn quotes te lezen van Hugo, zoals “Door veel te begrijpen heb ik niets bereikt” en “In het niet weten van sommige dingen ligt een groot stuk wijsheid.”
Maria staat in een krachtige pose waar hoop, moed en visie uitspreekt. Een vrouw met een missie. Het beeld is groter dan het leven, hoogte 3.60 gemaakt van cortenstaal – metalenstrip voor het lijnenspel 8 cm breed.
Uitleg
Het waargebeurde verhaal over de spectaculaire ontsnapping van Hugo de Groot in een boekenkist, leest als het verhaal van een hoofdpersoon die uit zijn eigen boek wil ontsnappen om zich te onttrekken aan het gruwelijke avontuur waarin hij terecht is gekomen. Hugo de Groot vluchtte voor onverdraagzame en hypocriete bekrompenheid die gedreven werd door angst voor verlies van macht.
Hoe actueel is dit thema in 2021, 400 jaar later ?!
Technische uitvoering
Het definitieve object wordt uitgevoerd in Corten staal. Letters op de voorkant in rvs en infobord op de achterkant van het boek ook in rvs.