Stemmen
De Kunst in de gemeente verkiezing in Gilze en Rijen vindt plaats van 1 t/m 21 maart 2021.
Hieronder ziet u alle genomineerde kunstwerken waar u op kunt stemmen. Het stemformulier staat onderaan de pagina.
De betekenis van het kunstwerk: ‘De Verbinding’ is letterlijk het zoeken naar verbinding met jezelf en de ander in je eigen omgeving. Ik heb gekozen voor een ronde organische, vrouwelijke vorm. Op deze vorm is een witte lijn aangebracht die de ruimte verdeelt in verschillende organische vormen en vlakken. Dit symboliseert de verschillen die mensen ten opzichte van elkaar hebben, maar uiteindelijk zijn we allemaal verbonden met elkaar. De ronde vorm staat ook voor volledigheid.
In mijn oeuvre lopen verschillende technieken door elkaar, schilderwerk, waarin de materie verf zelf een centrale plaats inneemt, beelden in verschillende materialen en foto’s. De werken twee – en drie dimensionaal beïnvloeden elkaar, ze vullen aan of bieden een ander, breder, perspectief. Zo ontstaat werk, autonoom en verbonden, dat als metafoor kan worden gelezen voor de waarneming en de invloed die tijd, context en “kennis” op die waarneming uitoefenen. Centraal binnen dit oeuvre staat het gebruik van symbolen, waarvan “het wiel” er één is. Dit wiel is dan teken van en voor (de) tijd, eeuwigheid en immer doorgaande beweging, verandering en dynamiek Ook Tijd-Totem III is door het gebruik van het “wielsymbool” een typisch voorbeeld van mijn werk. Hier zijn meerdere wielen (tijdperken) verbonden en verweven. Tijden, geschiedenissen, verhalen kleine en grotere gaan in elkaar over en vormen zo ketens, verwantschappen en verbintenissen.
Symboliseert de eindeloosheid van het bestaan.
Ik ben een aantal keren in India geweest en waar ik enorm onder de indruk was van de geometrische patronen die daar in de architectuur toegepast worden. Daar ligt de inspiratie voor deze werken. Omdat de geometrische patronen in alle richtingen tot in het oneindige herhaald kunnen worden verbeelden ze daarmee ook onze aanwezigheid op de tijdspiraal. En doordat dit beeld een uitsnede is uit zo’n eindeloos patroon geeft het ook de relatie aan met onze aanwezigheid in het hier en nu.
Duurzaamheid is het thema van de Tulp – van bouwmateriaal tot natuurlijke schoonheid.Met steigerbuizen zijn reusachtige constructies te maken en eenvoudig weer af te breken, waardoor het jarenlang opnieuw gebruikt kan worden. In de Tulp komt dit duurzame materiaal in symboliek tot leven. Toonbeeld van duurzaamheid, van ongekende schoonheid; een steiger is daarna nooit meer een steiger maar een duurzaam hulpmiddel bij onze opgave om de wereld duurzaam en klimaatbestendig te maken!
Meer informatie:
We stellen voor op de sokkel als een sculptuur een zuil te plaatsen waarop naast mensen ook dieren als medebewoners van Gilze-Rijen in beeld komen, mogelijk met bloemrijke kleurige toevoegingen. Stilte en zwijgen overheersen, poëzie is het doel – het beeld vertelt zijn eigen verhaal.
Hier vindt u een video over de voortgang van het beeld:
https://vimeo.com/703312202
Over Heren4:
Wij zijn een collectief van kunstbroeders uit Tilburg die ongeregeld samenwerken. In ons associatieve werk proberen we de tragiek van de menselijke conditie te lijf te gaan. Vaak met humor, nooit vrijblijvend. Volgens mensen die het weten kunnen zijn we ‘dieren onder invloed’ (- van zelfverzonnen absurditeiten). Als makers van poëtische installaties omhelzen wij dit inzicht van harte!
Meer informatie:
Als vrij scheppend vormgever autodidact en winnaar van de Prix de Oosterhout 2002 met twijfel van de beoordelingscommissie in mijn amateurstatus, terwijl mijn werkzaam leven dat van techneut beroepsmilitair is geweest. Mijn werk bestaat voornamelijk uit afval van diverse materialen. Dit beeld bestaat uit plaatijzer, betonijzer en profielijzer.
De afmetingen zijn 170 x75 x 40 cm. Enige scholing heb ik genoten in het driedimensionaal werk bij Niko de Wit van het kop boetseren en bronsgieten en het hakken in steen bij onze succesvolle leraar beeldhouwen Adriaan Seelen.
Meer informatie:
VERBINDEN – Inherent aan de mensen is dat zij zich onderscheiden door hun afzonderlijke individuele geaardheid, ze zijn verschillend van uiterlijk maar hebben een onderlinge verwantschap. Uit voorafgaande thesen vloeit de ten grondslag liggende dialectiek van gevisualiseerde personificaties voort, het verschil tussen manlijke en vrouwelijke karaktereigenschappen.
Essentieel bij het stereotype man is heerser, jager, macho en voor het vrouwelijk harmonieus, berustend, samen vormen zij een communicatief krachtveld, waarbij de een de ander aanvult.
Deze verbindende aspecten tussen de vormgeving, vertalen zich in diversiteit van sculpturaal materiaalgebruik van strak/ hoekig/ rechtlijnig en gesloten naar ronde open vorm elementen. Zodoende is ieder detail van deze afzonderlijke plastische verbeeldingen een communicatiemiddel, welke in gebezigde opbouw structuur als een twee eenheid samengaan tot uiting komt.
Meer informatie:
Wat ons allen bezighoudt zijn de veranderingen van het weer en de vraag hoe we ons aan kunnen passen in de toekomst. Door het gebruik van watertorens raakten we opgewonden over de mogelijkheid tot stromend water. Nu krabben we ons achter de oren over de stijgende waterspiegel. De opwarming van de aarde brengt ons in een precaire situatie. Waar vluchten we heen en wat biedt ons een mogelijkheid. Wellicht zoeken we het hogerop en verdicht onze woonomgeving zodat er plaats blijft voor iedereen.